2021. június 21. hétfő

A tudósok megállapították, hogy mennyi kávé lehet halálos az emberi szervezetnek

A 16. században a kávéfogyasztást halálos bűnnek tartották, ugyanis úgy vélték, hogy tudatmódosító hatása van. Egyes katolikus vezetők úgy gondolták, hogy a sátán itala. Hála az égnek ez megváltozott és annyi kávét ihatunk, amennyit akarunk. Nem mellesleg a tudomány bebizonyította, hogy a benne található vegyületek sokfélesége bizonyítottan jót tesz az egészségünknek. Ettől függetlenül még mindig sok vita folyik azzal kapcsolatban, hogy mennyi kávét lehet inni egy nap.

Úgy döntöttünk, hogy leírjuk nektek, hogy mennyi kávét lehet meginni, ami még jó a testünknek és mi az a mennyiség, ami már sok.

A koffein élénkítő hatása mindenki számára ismert tény. A Föld lakosságának több mint 80 százaléka fogyaszt koffeint valamilyen formában. A koffein egy összefogó neve az 1,3,7 trimetilxantinnak, melyet a francia café és a német kaffe szavakból állítottak össze.

- -

Német tudósok csoportja kiderítette, hogy a koffeinre a sejtek egyedi módon reagálnak. Javul ezen sejtek működése és arra készteti őket, hogy fiatalosabban mozogjanak. A kutatók úgy vélik, hogy az optimális kávémennyiség, amely még pozitívan hat a szervezetünkre, körülbelül napi 4 csésze.

Tehát a kávéivók tovább élnek?
Az évek során a kutatók azt tapasztalták, hogy a rendszeres kávéivókat ritkábban érték különféle negatív egészségügyi állapotok. Ilyenek a szívbetegségek, agyvérzés, légzőszervi megbetegedések, fertőzések és a cukorbetegség. Az USA-ban 400.000 emberrel végeztek egy gigászi kísérletet, amely eredménye az lett, hogy azon emberek, akik napi szinten kávéznak kisebb eséllyel halnak meg a fentebb említett betegségek következményeiben, mint azok, akik nem kávéznak.

Persze túlzásokba ne essünk!
Nyilván a jóból is megárt a sok, szóval 5-6 kávét már ne igyunk egy nap. Ha túlzásba visszük, akkor az növelheti a szívbetegségek kockázatát, akár 22%-kal is. Ez pedig rengeteg.

Mitől egészségtelen a kávé?
A koffein önmagában egy dolog, de nem szabad elfelejteni, hogy sok kávébarát felhúzza egy kis cukorral és tejszínnel. Ezek kalóriát és zsírt adnak az italhoz, amely potenciális egészségügyi problémákhoz vezethet. Tény, hogy a megfelelő mennyiségű fekete kávé csökkenti a cukorbetegség kockázatát, viszont édesítőszerek, tejszín és ízesítők hozzáadásával növeljük a vércukorszintünket.

Nem a kávé az egyetlen koffeinforrás

Hoztunk nektek egy listát különböző élelmiszerekből és a bennük található koffein mennyiségéről.

  • Egy csésze hosszú kávéban átlag 90-180 mg,
  • egy csésze presszó kávéban 100 mg,
  • egy csésze fekete teában 20-90 mg,
  • egy csésze oolong teában 10-45 mg,
  • egy csésze zöld teában 5-30 mg,
  • egy pohár (2 dl) kólában 20-30 mg,
  • egy szelet (kb. 45 g) tejcsokiban 10-30 mg koffein van,
  • egy pohár (kb.2,5 dl) guaranát tartalmazó energiaital koffeintartalma pedig 28-87 mg közötti mennyiség

A koffeintartalom függ a főzet alapanyagául szolgáló növénytől, pörköléstől és fermentálástól is. Egy másik értékkel megbecsülve a napi koffeinbevitel ne haladja meg az 500 mg-ot.

Történtek már halálesetek a túlzott koffeinfogyasztás miatt. Muszáj mértéket tartani. Azzal is tisztában kell lennünk, hogy nem mindenki reagál pontosan ugyan úgy a koffeinre. A legnagyobb mennyiségű koffein, amit emberi szervezetben láttak az körülbelül 100 gramm volt. Nem hangzik soknak ugye? 100 gramm az 1200 csésze kávé koffeinmennyisége. Ezt a kávézással nem lehet elérni, vagy legalábbis nagyon nehéz. Egyes fogyókúrás tablettákkal viszont megoldható.

Mit gondoltok? Írjátok meg kommentben a véleményeteket! Mennyit kávét isztok egy nap?

Legfrissebb hírek

Kapcsolódó hírek